Podoposturale therapie

Wat is een podoposturaal therapeut?
De podoposturaal therapeut is een voet-houdingstherapeut die uw houding corrigeert met behulp van dunne inlegzolen onder uw voeten. De podoposturaal therapeut heeft een post-hbo-opleiding gevolgd en is aangesloten bij Stichting LOOP. Regelmatig worden bij- en nascholingen gevolgd om op de hoogte te blijven van de meest actuele ontwikkelingen.

Wat kunt u van een behandeling verwachten?
De podoposturaal therapeut begint de behandeling met een vraaggesprek, vraagt naar de voorgeschiedenis van uw klachten en wanneer deze optreden. Daarna volgt een onderzoek van nek, schouders, wervelkolom, bekken, benen en voeten. De onderlinge verschillen of scheefstand van het lichaam bij het lopen of staan worden nauwkeurig bekeken.
Na het onderzoek probeert de podoposturaal therapeut uw houding te veranderen door dunne stukjes kurk onder uw voeten te plaatsen. Om dit effect blijvend te maken, worden deze stukjes kurk in dunne inlegzolen verwerkt, deze draagt u in uw schoenen.
Na zes tot negen weken komt u terug voor controle, dan wordt uw houding opnieuw beoordeeld. Indien nodig worden de zolen aangepast. Vaak heeft u na verloop van tijd de zolen niet meer nodig.

Worden uw behandelingen vergoed?
Vrijwel alle zorgverzekeraars vergoeden de behandeling vanuit de aanvullende verzekering. Raadpleeg de website van LOOP (www.loop.nl) of informeer bij
uw ziektekostenverzekeraar naar de vergoeding voor podoposturale therapie.

Heeft u een verwijzing nodig?
U kunt met en zonder verwijzing van een (huis)arts naar een podoposturaal therapeut. Sommige verzekeraars vragen een verwijzing voordat ze de behandeling vergoeden. Wat voor u van toepassing is kunt u vinden op de website www.loop.nl of informeer hiernaar bij uw zorgverzekeraar.
Los van de vraag of verwijzing nodig is, werkt de podoposturaal therapeut graag samen met andere zorgverleners en zal hij in overleg met u een verslag voor uw huisarts verzorgen.
Heeft u last van uw voeten, enkels, knieën, nek, rug, schouders, heupen of andere gewrichten en spieren?
Dan is podoposturale therapie misschien iets voor u. De podoposturaal therapeut corrigeert uw houding met behulp van dunne inlegzolen. Misschien heeft u pijn in een gewricht of spier omdat u verkeerd staat en beweegt. Daarom bekijkt de podoposturaal therapeut uw hele lichaam om zo de mogelijke oorzaak van uw klacht op te zoeken.
Veel voorkomende klachten waarmee u naar een podoposturaal therapeut kunt gaan, zijn:

• te hoge spierspanning, kramp blokkade in nek of rug
  • hernia
  • zenuwpijn
  • migraine en andere hoofdpijnen schouder-, knie- en heupklachten artrose en andere slijtage slijmbeursontsteking

Adviezen voor gebruik van de inlegzolen
Een betere houding begint bij de voet.
Loop zoveel mogelijk op schoenen met daarin de inlegzolen.
Een voorgevormde inlegzool in uw schoen haalt u eruit.
De podoposturale inlegzolen moeten altijd op een vlakke onderlaag liggen.
Voor een optimaal effect mag de hakhoogte niet meer dan 4 cm zijn.
U kunt (spier)pijn krijgen nadat u begonnen bent met de inlegzolen. Dit komt doordat uw houding veranderd is. De pijn moet na twee weken over zijn, is dit niet het geval, dan moet u contact opnemen met uw behandelaar.

Visie van TW Podologie

Wat voeten zelf kunnen willen voeten zelf doen

img

Voeten zijn krachtig, weerbaar en kunnen een hoge belasting verdragen. Echter allerlei factoren, zoals trauma’s, verkeerd schoeisel en problemen a.g.v. de houding zorgen voor problemen. De voet ontwijkt deze problemen om klachten te voorkomen. Dit noem je compenseren waardoor klachten pas na jaren ontstaan. TW Podologie gaat op zoek naar de oorzaken, kijkt naar de compensaties en schat samen met u in hoe de weg terug te bewandelen naar weerbare, functionele voeten zonder klachten. Wat voeten zelf kunnen, willen voeten zelf doen.

Ton Willemsen